Clock / Trigger Moduler

Filtrér baseret på:

Producent
Viser 1 - 2 af 2 varer
  • Erica Synths MIDI to Trigger module

    Erica Synths MIDI to Trigger-modul lader dig styre dine trommemoduler og udløse begivenheder på din modul fra enhver MIDI-sequencer

    • Konverterer MIDI-noter til triggersignaler
    • 8 Triggerudgange
    • LED-indikation af aktive triggere
    • Nem tildeling af MIDI-noter til triggere
    • Konfigurerbar MIDI-kanal
    • Omskiftelig MIDI-uroutput
    • Diodebeskyttelse ved omvendt strømforsyning
    Indstilling af Guinness verdensrekord i programmering af MIDI til Trigger-modul i Budapest Music Expo
    875,00 DKK
    0 Review(s) 
    Læg i kurv 1 på lager
  • Erica Synths Pico Trigger

    Erica Synths Pico Trigger-modul giver et masterur til Pico-systemet

    • Valgbart internt clock eller eksternt clock
    • Clockoutput
    • Polyrhytmiske mønstre
    • Justerbar blanding
    • 4 udløserudgange
    • 8 mønsterhukommelse
    • Web-baseret mønster design interface
    • Mønster upload via CLK input
    889,00 DKK
    0 Review(s) 
    Læg i kurv 1 på lager
Producenter
Har du brug for hjælp?

Stephan Valkær

Tfl: +45 91 52 45 45 salg@modularsynth.dk
stephan-img

All around the clock

Sig ordet 'clock' til enhver normal person med interesse for musik, og de vil sandsynligvis begynde at synge en velkendt klaverlinie fra en sang af Coldplay (og hvilken forbløffende øreorm det er). Men for nogen med smag for den indviklede elektroniske musik, kan de godt smile og spørge 'hvilken type clock?'

Gamle formater

I årenes løb har der været mange former for clock; nogle analoge og nogle digitale. 'Ordclock' er et, som mange vil være opmærksomme på takket være DAW'ernes verden, og MIDI-ure kan godt blive nævnt i visse kredse, men i en underlig tilbagevenden til et format med dets rødder plantet fast tidligere, ure i Euroracks er meget enkle dyr.

Enhver, der har lyttet til albummet Random Access Memories af Daft Punk, vil have hørt et spor, der er noget af en hyldest til den legendariske producent Giorgio Moroder.

Bortset fra at passe på det grundlæggende koncept, tilbyder det også nogle unikke og alternative clock inddelinger, såsom / 3, / 5 og / 7. Brug af disse som impulser kan skabe nogle smukke polyrytmiske mønstre, som derefter kan roteres gennem deres respektive divisioner og forårsage endnu mere interesse. Tilsvarende kaotiske begreber findes i Pittsburgh Modular Time Runner, hvis funktionalitet også er knyttet til mønstergenerering. Absolut værd at kigge på, hvis du kan lide flere kaotiske udløsere.

Clock til MIDI og DAW'er

Hvis du som mig finder dig selv tilsluttet din computer og DAW ret meget, er det perfekt muligt at generere et godt clock til at arbejde med fra en valgt MIDI-til-CV-grænseflade. Pittsburgh Modular og Studio Electronics MIDI 3 accepterer begge et indgående MIDI-clock fra en DAW og tillader, at der genereres et clock-pulssignal.

Lige så praktisk er evnen til derefter at opdele clock'en i MIDI 3, så du kan låse en Eurorack-baseret enhed lige ind i din DAW-baserede produktion. Lignende koncepter fås fra Mutable Instruments Yarns og Doepfer A-190.

The Odd Ones Out

Der er altid nogen, der ønsker at forkæle festen, og desværre er den ene virksomhed, der i øjeblikket ikke overholder det samme format på 16 impulser pr. Bar, Korg, til stor irritation for enhver, der ejer en SQ-1 sequencer og / eller en hvilken som helst af Volca-serien.

Hvis du tilslutter en clock fra 16. note til en Volca, vil det køre dobbelt så hurtigt som resten af ​​dit system. Alt er dog ikke tabt! Du skal bare bruge en clock deler for at tilbyde det et / 2-clock for at få det til at låse fast i din modulære - eller, endnu billigere, halvere tiden for din Volca-sekvens for at kompensere.

Basepulsen

Som med alle ting Eurorack kan der være mange måder at nærme sig et emne for at opnå et lignende resultat, så vi vil sigte mod at prøve at holde det enkelt. Hvis du har en sequencer i din Eurorack, vil jeg stort set satse min karriere på det faktum, at den enten har et 'Clock In' eller et 'Clock Out' eller mere sandsynligt stadig, at det vil have begge dele.

I betragtning af sandsynligheden for, at dette meget vel kan danne centrum for dit system og sandsynlige udgangspunkt, er det fornuftigt, at du måske vil overveje dette som din 'Clock Master' - eller for at sætte det på en mindre storslået måde, er det den enhed, der vil start din clock kæde, og send en clock puls til andre enheder at låse til. Hvis du ændrer tempo / hastighed på din sequencer, skal andre enheder følge.

Så lad os tage et fælles scenario; du vil låse en anden sequencer til din første. Ved blot at tage Clock Out fra din første sequencer og sende den til Clock In på den anden, skal du have en pålidelig clock kæde. Let nok. Men vi kan tage dette grundlæggende koncept videre ved måske at sende clocken til noget andet i din rig, såsom en kuvertgenerator.

Nu er du sandsynligvis foran mig på dette tidspunkt, og du tænker, at konvolutten udløses, hver gang den modtager en clock puls, og du ville have ret. Men det er på dette tidspunkt, du vil opdage, hvor hurtig denne puls er. De fleste clock's i Eurorack-verdenen affyrer impulser fra 16. tone, det vil sige at du får 16 impulser til en enkelt bar musik, lidt som en hi-hat (nu er du virkelig foran mig).

Så du kunne faktisk bruge dit clock signal til at lave en grundlæggende insisterende hi-hat-lignende lyd, som udløser hver 16. note. Selvfølgelig kan du også se på at bruge den til noget mere note-lignende, som måske minder dig om nogle af de tidligere 'single note gentagne' musikalske ideer, som vi har hørt i tidligere former for elektronisk musik, og nu ved du hvorfor .

I en perfekt verden kan du tage dit clock signal og kæde en enhed til en anden ved hjælp af en række ind og ud - men hvad hvis dine enheder ikke tillader dette? Det er her, du har brug for enten kabler med splitters eller en eller anden form for multiplikatormodul af den type, der tager et signal og deler det. Der er mange moduler, der vil gøre dette, og både passive og powered multiplikatorer vil gøre jobbet; men på en eller anden måde vil en powered multiplikator give mere sikkerhed, selvom jeg aldrig selv har haft problemer med passive multer.

For nogle er det ofte rart at bruge en dedikeret enhed til at fungere som clock mester, og intet gør dette job bedre end et LFO-modul. Hvis du vælger en dejlig, stram firkantbølge (eller puls!), Afgives et betydeligt velsmagende signal, som du kan rute i adskillige retninger, hvilket giver god, stram synkronisering på tværs af systemet. Det betyder også, at du kan have en elegant tempokontrol lige på din LFO, og der er en vis charme til denne arbejdsmåde. Hvor starter clock'en? Det starter der, på mit LFO-modul! (Det er værd at bemærke det

Opdeling og multiplikation

Indtil videre, så godt. Vi har et clock signal, og vi dirigerer det overalt, men nu keder vi os lidt af den 16. tone hi-hat-lyd, som vi brugte tidligere, og vil hellere have det, hvis det spillede ottende toner .

Nå, heldigvis er der enheder og moduler derude, der passer lige til opgaven, og ikke overraskende er ledetråden i navnet. Clock delere gør netop det; tag en clock og del det, ofte adskillige gange, med mulighed for separate output til hver division.

Lad os betragte en af ​​de mest grundlæggende skillevægge, fra den allestedsnærværende Doepfer. A-160-1 tager dit indgående clock og deler det med 2, 4, 8, 16, 32 og 64, hvilket betyder, at du kunne have en lang 808-stil bas-tromme-klang, udløst hver fjerde bjælke ved at udnytte udgangen / 64.

Det har også en ret praktisk 'reset' input, hvilket betyder, at du kan fortælle skillelinjen, hvor slå en af ​​bjælke en faktisk er. Nyttig uden tvivl! Men hvis du har et ønske om at øge klokkehastigheden i multipler, vil du gerne bruge (du gættede det) en clock multiplikator. For at være retfærdig er disse mindre almindelige, men deres navn og formål taler for sig selv.

Brug et øjeblik på at tænke over denne, hvilken anden grund kan du have for at dele et clock? En meget almindelig forfølgelse er knyttet til tanken om, at brugeren måske vil køre en sekundær sequencer, betydeligt langsommere end den primære, med henblik på at kontrollere tonehøjden for den primære sequencer fra den sekundære sequencer.

Dette ville i virkeligheden betyde, at du kunne skifte sekvensen, der afspilles på din primære sequencer, op eller ned for at ændre harmoni, og dette kunne ske hver bjælke eller endda hver anden eller fire bjælker.

Dette er ikke for svaghjertede, da det i sidste ende vil tage tid at opsætte og perfektionere, men det er noget, der anvendes af mange producenter, der ønsker at udnytte den 'live' forestilling om at arbejde med en modulær.

Der er ingen tvivl om, at der er meget tilfredshed at oprette en sequencer-kæde af denne type, og puristerne vil uden tvivl forsvare dette med store dukker af integritet. Alligevel er der et argument for, at et lignende resultat kunne opnås ved brug af en sequencer som en Arturia Beatstep Pro, som har evnen til at gemme komplette sang-stil mønstre.

Indrømmet, det er ikke den traditionelle, puristiske tilgang til problemet, men det sparer meget tid, og Beatstep Pro vil også input eller output en clock efter eget valg, hvilket gør det til et meget fornuftigt center til et system. Tid til at rocke ud med din Clock Out!

Har du brug for hjælp?

Stephan Valkær

Tfl: +45 91 52 45 45 salg@modularsynth.dk
stephan-img