Software
Producenter

Historien bag DAW

Tidlige forsøg på digitale lydarbejdsstationer i 1970'erne og 1980'erne stod over for begrænsninger som den høje lagerpris og den langt langsommere behandling og diskhastigheder på det tidspunkt.

I 1978 byggede Soundstream, der havde lavet en af ​​de første kommercielt tilgængelige digitale lydbåndoptagere i 1977, hvad der kunne betragtes som den første digitale lydarbejdsstation ved hjælp af noget af datidens mest aktuelle computerhardware. [1] Det digitale redigeringssystem, som Soundstream kaldte det, bestod af en DEC PDP-11/60 minicomputer, der kører en brugerdefineret softwarepakke kaldet DAP (Digital Audio Processor), en Braegen 14 "-plade-harddiskdrev, et lagringsoscilloskop til visning af lydbølgeformer til redigering og en videodisplayterminal til styring af systemet.Interfacekort, der tilsluttes PDP-11's Unibus-slots (Digital Audio Interface eller DAI) leverede analog og digital lydindgang og -udgang til interface til Soundstreams digitale optagere og konventionel analog DAP-softwaren kan udføre redigeringer af den lyd, der er optaget på systemets harddiske og producere enkle effekter såsom crossfades

I slutningen af ​​1980'erne begyndte en række computere på forbrugerniveau som MSX (Yamaha CX5M), Apple Macintosh, Atari ST og Commodore Amiga at have nok strøm til at håndtere digital lydredigering. Ingeniører brugte Macromedias Soundedit med Microdeal's Replay Professional og Digidesign's "Sound Tools" og "Sound Designer" til at redigere lydeksempler til sampling af tastaturer som E-mu Emulator II og Akai S900. Snart begyndte folk at bruge dem til simpel lydsporing i to spor og mastering af lyd.

I 1989 udgav Sonic Solutions det første professionelle (48 kHz ved 24 bit) diskbaserede ikke-lineære lydredigeringssystem. Det Macintosh IIfx-baserede Sonic System, baseret på tidligere forskning foretaget på George Lucas 'Sprocket Systems, indeholdt komplet cd-premastering med integreret kontrol af Sonys industristandard U-matic tape-baserede digitale lydeditor.

I 1994 producerede et firma i Californien ved navn OSC et 4-spors redigerings-optager-program kaldet DECK, der kørte på Digidesign's hardwaresystem, som blev brugt til produktionen af ​​The Residents '"Freakshow" [LP].

Mange store optagestudier blev "endelig digitale", efter at Digidesign introducerede sin Pro Tools-software i 1991, modelleret efter den traditionelle metode og signalflow i de fleste analoge optageenheder. På dette tidspunkt var de fleste DAW'er Apple Mac-baserede (fx Pro Tools, Studer Dyaxis, Sonic Solutions). Omkring 1992 begyndte de første Windows-baserede DAW'er at komme fra virksomheder som Innovative Quality Software (IQS) (nu SAWStudio), Soundscape Digital Technology, SADiE, Echo Digital Audio og Spectral Synthesis. Alle systemerne på dette tidspunkt brugte dedikeret hardware til deres lydbehandling.

I 1993 udgav det tyske firma Steinberg Cubase Audio på Atari Falcon 030. Denne version bragte DSP-indbyggede effekter med 8-spor lydoptagelse og afspilning med kun indbygget hardware. Det første Windows-baserede software, der kun blev introduceret i 1993, var Samplitude (som allerede eksisterede i 1992 som en lydredaktør for Commodore Amiga).

I 1996 introducerede Steinberg en fornyet Cubase (som oprindeligt blev lanceret i 1989 som en MIDI-sekventeringssoftware til Atari ST-computeren, senere udviklet til Mac- og Windows-pc-platforme, men havde ingen lydfunktioner indtil 1993's Cubase Audio), som kunne optage og afspille sikkerhedskopier op til 32 spor med digital lyd på en Apple Macintosh uden behov for ekstern DSP-hardware. Cubase modellerede ikke kun en båndlignende grænseflade til optagelse og redigering, men ved hjælp af VST også udviklet af Steinberg modellerede han hele miksebordet og effektstativet, der er almindeligt i analoge studier. Dette revolutionerede DAW-verdenen, både hvad angår funktioner og pris, og blev hurtigt efterlignet af de fleste andre moderne DAW-systemer.

Har du brug for hjælp?

Stephan Valkær

Tfl: +45 91 52 45 45 salg@modularsynth.dk
stephan-img